Thursday, October 27, 2011

Pengurusan Matapelajaran : Bidang Sosial dan Alam Sekeliling

Bidang sosial dan alam sekeliling melibatkan unsur-unsur hubungan manusia dengan manusia(Kekeluargaan/persahabatan),manusia dengan alam semulajadi dan hubungan dengan orang lain yang meliputi jenis-jenis dan kegunaan perhubungan, makanan, perkhidmatan, masyarakat,tokoh dan tempat-tempat sejarah.

Tujuan bidang ini dimasukkan ke dalam kurikulum pelajar pendidikan khas bermasalah pembelajaran ialah untuk memberi pengetahuan,kefahaman dan penghargaan terhadap aspek-aspek ini agar mereka boleh dibantu bagi memperkembangkan ilmu dan menggunakannya dalam situasi harian.Di antara skop yang terkandung dalam bidang ini ialah:

1.Hubungan manusia dengan alam semulajadi.
     -Konsep asas

      * benda-benda disekeliling kita
      * benda-benda hidup
      * benda-benda bukan hidup

     -Keperluan asas hidup
  • pada manusia 
  • pada haiwan 
  • pada tumbuh-tumbuhan
      -Cara dan kepentingan proses hidup
  • makanan 
  • pembiakan 
  • berkumuh 
  • bernafas 
  • bergerak 
  • bergerakbalas 
     -Kepentingan haiwan kepada manusia
  • sumber makanan 
  • pakaian 
  • bahan membuat berbagai alatan 
  • bantuan dalam pekerjaan 
  • perhubungan dan pengangkutan 
2.Hubungan Individu dengan orang lain
     -Penyesuaian diri dengan guru,rakan sebaya,keluarga,jiran dan masyarakat.
     -Penjagaan alam semulajadi
     -Pemuliharaan alam semulajadi

3.Jenis makanan
     -Keperluan makanan
     -Amalan pemakanan

4.Perhubungan
     -Jenis,sifat,kegunaan alat pengangkutan dan perhubungan

5.Perkhidmatan masyarakat
     -Perkhidmatan awam-polis,Pejabat Pos,bomba,hospital,sekolah
     -perkhidmatan swasta-telekom,Bank,TNB

6.Mengenal tokoh-tokoh
     -tempatan,negeri,negara,antarabangsa

7.Mengenal tempat-tempat bersejarah
     -di kawasan sekolah,di tempat kelahiran pelajar,di tanah air,bukti sejarah dan menyambut
      hari kemerdekaan.

8.Tatasusila/Adab.
     -sifat menghormati,pergaulan,tingkah-laku di waktu tertentu contoh di sekolah dll.

9.Keselamatan diri.
     -di sekolah,di rumah,tempat yang membahayakan dan tempat untuk mendapatkan  
      perlindungan/bantuan.

10.Kekeluargaan.
    -menjaga hubungan di antara ahli keluarga
    -mengenal ahli keluarga mengikut jantina dan pangkat
    -peranan setiap ahli keluarga
    -cara pengaulan lelaki dan perempuan
    -perubahan fizikal diri
    -menjaga kehormatan diri.

No comments:

Post a Comment