Tujuan bidang ini dimasukkan ke dalam kurikulum pelajar pendidikan khas bermasalah pembelajaran ialah untuk memberi pengetahuan,kefahaman dan penghargaan terhadap aspek-aspek ini agar mereka boleh dibantu bagi memperkembangkan ilmu dan menggunakannya dalam situasi harian.Di antara skop yang terkandung dalam bidang ini ialah:
1.Hubungan manusia dengan alam semulajadi.
-Konsep asas
* benda-benda disekeliling kita
* benda-benda hidup
* benda-benda bukan hidup
-Keperluan asas hidup
- pada manusia
- pada haiwan
- pada tumbuh-tumbuhan
- makanan
- pembiakan
- berkumuh
- bernafas
- bergerak
- bergerakbalas
- sumber makanan
- pakaian
- bahan membuat berbagai alatan
- bantuan dalam pekerjaan
- perhubungan dan pengangkutan
-Penyesuaian diri dengan guru,rakan sebaya,keluarga,jiran dan masyarakat.
-Penjagaan alam semulajadi
-Pemuliharaan alam semulajadi
3.Jenis makanan
-Keperluan makanan
-Amalan pemakanan
4.Perhubungan
-Jenis,sifat,kegunaan alat pengangkutan dan perhubungan
5.Perkhidmatan masyarakat
-Perkhidmatan awam-polis,Pejabat Pos,bomba,hospital,sekolah
-perkhidmatan swasta-telekom,Bank,TNB
6.Mengenal tokoh-tokoh
-tempatan,negeri,negara,antarabangsa
7.Mengenal tempat-tempat bersejarah
-di kawasan sekolah,di tempat kelahiran pelajar,di tanah air,bukti sejarah dan menyambut
hari kemerdekaan.
8.Tatasusila/Adab.
-sifat menghormati,pergaulan,tingkah-laku di waktu tertentu contoh di sekolah dll.
9.Keselamatan diri.
-di sekolah,di rumah,tempat yang membahayakan dan tempat untuk mendapatkan
perlindungan/bantuan.
10.Kekeluargaan.
-menjaga hubungan di antara ahli keluarga
-mengenal ahli keluarga mengikut jantina dan pangkat
-peranan setiap ahli keluarga
-cara pengaulan lelaki dan perempuan
-perubahan fizikal diri
-menjaga kehormatan diri.
No comments:
Post a Comment